Verkkokauppa + perustaminen

Verkkokaupasta lisäarvoa

Verkkokaupat ovat yleistyneet koko maailmassa nopealla tahdilla. Perinteinen kivijalkakauppa on arvossaan, mutta iso osa ihmisistä tekee kauppansa ja ostoksensa verkossa. Verkkokauppa vaatii kovaa työtä ja osaamista, mittakaavasta riippumatta, jotta siitä saadaan tarvittava hyöty liiketoiminnalle. Lisäksi on hyvä muistaa, että verkkokaupparatkaisuissa on todella suuria eroja. Tämän takia kilpailutus on tärkeää. Myöskään ei kannata jäädä yhden toimittajan loukkoon.

Verkkokauppaa perustaessa tulee ottaa huomioon muutama asia:

1. Kenelle myyt eli minne? Myytkö Suomen sisälle, ulkomaille vai molempiin?

2. Kuinka paljon sinulla on tuotteita ja millaisia tuotteet ovat: fyysisiä vai sähköisiä?

3. Lähetätkö tuotteet itse vai hoitaako joku muu lähetyksen puolestasi?

4. Onko yrityksellä tarpeeksi resursseja siirtyä kohti verkkokauppaa?

Kun päätös digitaaliseen myyntiin lähtemisestä on tehty, kannattaa siihen ryhtyä riittävällä vakavuudella. Liiketoiminnan verkkoon viemiselle voi olla monia syitä, kuten tarve vastata kilpailuun, markkina-alueen laajentaminen ja tarve pysyä esillä ja eturivissä, tai yksinkertaisesti palvelutason lisääminen ja myyntikanavien monipuolistaminen. Verkko on myös potentiaalisesti globaali kauppapaikka, ja siellä pienenkin on mahdollista kasvaa suureksi – halu kansainvälistyä tai halu palvella asiakkaita on hyvä syy perustaa verkkokauppa.

Verkkokaupan suuntaaminen sellaiselle asiakaskunnalle, joka tilaa selkeästi tuotteen tai palvelun olemassa olevaan tarpeeseen perustuen, on huomattavasti helpompaa. Eli huolehdi siitä, että asiakastutkimus on tehty ja tuotteillesi on selkeää tarvetta.

Muista laittaa tuotekuvaukset ja prosessit kuntoon ennenkuin lanseeraat julkisesti verkkokaupan. Panosta myös laadukkaisiin kuviin ja selkeään ulkoasuun.

Tee ostamisesta mahdollisimman helppoa asiakkaille. Vaivaton ostoprosessi ja tilausputki ovat nykyisin jo perusasioita.

Hanki uskollinen asiakaskunta, joka tekee ostoja jatkossakin. Erilaiset kanta-asiakkakkuusjärjestelmät ja kannustimet voivat olla tärkeässä roolissa uskollisen asiakaskunnan hankkimisessa.

Hyödynnä olemassaolevaa sivustoasi markkinoinnissa. Linkkaa verkkokaupastasi liikennettä kotisivuillesi tai sosiaalisen median kanaviin. Mitä suurempi näkyvyys esimerkiksi Facebook-sivuilla tai Instagramissa, sen parempi.

Verkkokaupparatkaisuja toimittavat esimerkiksi MyCashflow, Shopify, Visma, Solteq. Toimittajia on lukemattomia, tärkeintä on löytää juuri sinulle ja yrityksellesi sopiva.

Strongly connected Lapua Kauhava